برای دیدن مطالب جدید دکوراسیون می توانید از این بلاگ استفاده کنید

  • ۰
  • ۰

آیا می‎دانستید که با روش‎های دیگری به جز کولر می‎توانید خانه‎تان را خنک کنید؟ در این گزارش برای شما راهکارهای جالبی داریم.

خنک کردن خانه بدون کولر

کولر و استفاده از آن تنها راه نجات از دست گرما و روزهای طولانی تابستان است. اما همانطور که می‎دانید استفاده از این وسایل با وجود آنکه در خنک کردن خانه تأثیر زیادی دارند، می‌توانند هزینه‌های آب و برق مصرفی را بالا ببرند.

به همین خاطر باید به فکر راهکارهای دیگری نیز باشیم. یکی از این راه‎ها که می‎تواند در خنک کردن خانه و پایین آوردن هزینه‎های مصرفی به شما کمک کند، جایگزین کردن روش‎های دیگری است که در این گزارش در مورد آنها با شما صحبت خواهیم کرد.

۱- از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید

اگر در مناطق کنار دریا زندگی می‌کنید حتماً شرجی شدن هوا را در روزهای گرم تابستان تجربه کرده‌اید. سفر به کنار دریا در تعطیلات تابستان بسیار لذت‌بخش است اما برای آن‌که بتوانید گرما و رطوبت هوا را تحمل‌کنید، می‌توانید از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید. همچنین در آب‌وهوای شرجی عرق بدن دیرتر بخار می‌شود، پس بهتر است لباس‌های نخی گشاد با الیاف طبیعی بپوشید تا بیش‌تر احساس خنکی کنید.

خنک کردن خانه بدون کولر

۲- مانع تابش مستقیم آفتاب به داخل خانه شوید

نور آفتابی که از در و پنجره‌های خانه به صورت مستقیم به داخل اتاق می‌تابد می‌تواند دمای هوا را بالا ببرد. نصب کرکره، پرده‌های ضخیم و شیشه‌های پنجره با خاصیت بازتاب‌کننده‎ی نور خورشید از روش‌هایی است که می‌تواند به شما در خنک کردن خانه بدون کولر کمک کند.

۳- لامپ‌ها و وسایل برقی بدون استفاده را خاموش‌کنید

شاید گرمایی که در اثر کار کردن وسایل برقی و روشن بودن لامپ‌ها ایجاد می‌شود در وهله اول چندان قابل‌توجه نباشد. اما لازم است بدانید که خاموش کردن آن‌ها به خنک کردن خانه بدون کولر کمک می‌کند.

خانه

۴- مانع خارج شدن هوای خنک از درون اتاق شوید

 مراقب باشید که خنکی داخل اتاق حفظ شود. برای این کار در و پنجره‌ها را ببندید، زیرا این کار باعث می‌شود دمای اتاق تا جای ممکن پایین نگه‌داشته شود.

۵- بیرون از خانه آشپزی کنید

آشپزخانه هنگام آشپزی می‌تواند گرمای فراوانی را تولید کند. اگر در تراس یا حیاط خانه امکان قرار دادن گاز و آشپزی را دارید می‌توانید در گرم‌ترین روزهای سال آشپزی را بیرون از خانه انجام دهید تا محیط داخل خانه خنک باقی بماند. در غیر این صورت برای آن‌که تا جای ممکن خنکی خانه حفظ شود، آشپزی را به خنک‌ترین ساعت‎های شبانه‌روز موکول کنید.

خنک کردن خانه

۶- دکوراسیون خود را با رنگ‌های روشن تزیین کنید

از آنجاکه رنگ‌های روشن کمتر گرما را به خود جذب کرده و می‌توانند نور آفتاب را تا حدی منعکس کنند، با اضافه کردن رنگ‌های روشن به خانه می‌توانید به خنک شدن آن کمک کنید. به‌عنوان‌ مثال می‌توانید روکش‌هایِ سفیدرنگ روی مبلمان خود بکشید، یا پرده‌های روشن به پنجره‌ها بیاویزید.

۷- پنجره‌ها را در دو سر خانه باز کنید

هنگامی‌که احساس کردید هوای خانه گرم و خفه است کافی است پنجره‌های دو سر خانه را باز کنید و اجازه دهید جریان هوای آزاد در کل ساختمان حرکت کند. این کار به شما در خنک کردن خانه بدون کولر کمک می‌کند.

از دست ندهید:  حقوق همکارم از من بیشتر است ، چه کنم؟

پنجره

۸- جهت حرکت پنکه سقفی را عوض کنید

عوض کردن جهت چرخش پنکه در جهت خلاف عقربه‌های ساعت به خنک کردن اتاق کمک می‌کند. با معکوس کردن جهت چرخش پره‌های پنکه، گرما به سمت سقف هدایت می‌شود و افرادی که زیر پنکه قرار دارند، احساس خنکی بیشتری خواهند داشت.

۹- پنکه را به سمت یک پنجره باز قرار دهید

با قرار دادن یک پنکه‎ی روشن به سمت پنجره‌ای باز، هوای داغ را به بیرون از خانه برانید. این ترفند در ابتدا ممکن است عجیب به نظر برسد، اما گاهی بهتر است از پنکه‌ها به‌عنوان وسیله‌ای جهت خارج کردن گرما استفاده کرد تا آن‌که فقط برای ایجاد یک نسیم مصنوعی کاربرد داشته باشد.

همچنین می‎توانید با استفاده از یک روش قدیمی نیز به خنک‎تر شدن خانه کمک کنید. به این شکل که مقداری یخ را در کاسه قرار داده و آن را در مقابل یک پنکه‎ی روشن قرار دهید. حالا شما یک کولر ساخته‌اید. ممکن است این کولر دست‌ساز به‌اندازه کولرهای اصلی هوا را خنک نکند، اما اثر بخش بودن آن را نمی‎توان انکار کرد.

خنک کردن خانه بدون کولر

 

۱۱- شست و شوی لباس و اتوکشی را عصرها انجام دهید

درست مثل انجام آشپزی، می‌توانید اتوکشی و خشک‌شویی لباس‌ها را در ساعت‎هایی از روز انجام دهید که هوا خنک‌تر است. با این کار گرمای زیادی را به خانه اضافه نمی‌کنید. مزیت دیگر چنین کاری این است، که هنگام اتوکشی خودتان نیز کمتر احساس گرما می‌کنید.

۱۲- اجازه دهید هوای خنک شبانه داخل بیاید

در طول ماه‌های گرم تابستان اغلبِ شب‌ها دمای هوا اُفت پیدا می‌کند. اگر شما هم در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که شب‌های خنکی دارد، از این موهبت استفاده کنید! پیش از آنکه به رختخواب بروید تمام پنجره‌ها را بازکنید. حتی می‌توانید با قرار دادن پنکه‎ی خود در جای مناسب یک تونل بادی درست کنید، به‌طوری‌که هوا در اتاق‌ها جریان یابد. فقط به یاد داشته باشید که در صبح پیش از آن‌که هوا مجدداً داغ شود پنجره‌ها را ببندید.

۱۳- اطراف خانه درخت بکارید

کاشتن درخت ترفندی است که در طولانی‌مدت به ثمر می‌نشیند، اما مزیت‌های آن طولانی‌مدت هستند. پس از مدتی از اینکه درختان سایه طبیعی برای خانه شما فراهم می‌کنند، لذت خواهید برد. درخت‌ها را مقابل قسمت‌هایی از خانه بکارید که در اثر تابش خورشید بیش‌تر داغ می‌شوند.

فضای سبز در خانه


برای دیدن مطالب گوناگون بیشتر، مجله دلتا را ببینید.

همچنین بخوانید:

باغ نور و نیلوفر آبی

برج قابوس؛ بلندترین برج آجری جهان

با وسایل جاگیر خانه، خداحافظی کنید! (+ویدئو)

ریشه‎یابی طنز نام شهرها و کشورهای جهان

  • ۹۸/۰۳/۰۲
  • فائزه پیروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی