برای دیدن مطالب جدید دکوراسیون می توانید از این بلاگ استفاده کنید

  • ۰
  • ۰
کاهش طول عمر انسان

به گزارش مجله دلتا، بیشتر ما می‌دانیم که عاداتی مانند سیگار کشیدن یا ورزش نکردن می‌توانند به سلامت‌مان آسیب برسانند، اما برخی عادات روزانه دیگر نیز وجود دارند که ممکن است کمتر مورد توجه قرار گرفته اما موجب کاهش طول عمر انسان شوند.

نشستن بیش از حد

کاهش طول عمر انسان

پژوهشگران معتقدند که یک سبک زندگی کم‌تحرک، می‌تواند طول عمر انسان را کاهش دهد. نتایج یک مطالعه نشان داد که اگر کمتر از سه ساعت از روز خود را در حالت نشسته سپری کنیم و تماشای تلویزیون را به کمتر از دو ساعت در روز محدود کنیم، می‌توانیم تقریباً ۲٫۵ سال به عمر متوسط خود اضافه کنیم.

یک سبک زندگی کم‌تحرک با چاقی، دیابت، بیماری قلبی و برخی انواع سرطان پیوند خورده است که می‌توانند عمر انسان را کاهش دهند.

وقت گذرانی بیش از حد در برابر نمایشگرها

کاهش طول عمر انسان

در این مورد انواع مختلف نمایشگرها مانند تلویزیون، رایانه، تبلت و گوشی هوشمند در نظر گرفته می‌شوند. نور آبی‌ای که از نمایشگر دستگاه‌های الکترونیکی ساطع می‌شود، می‌تواند به مغز و سلول‌های شبکیه چشم آسیب برساند. نور آبی چه به نمایشگر نگاه کنید یا نکنید می‌تواند اثر منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

عدم مدیریت اضطراب و استرس

کاهش طول عمر

پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند که اضطراب و استرس می‌تواند به کوتاه شدن تلومرها، ساختارهای محافظ در نوک هر کروموزوم، منجر شود. مطالعه‌ای در دانمارک نشان داد که تلومرهای کوتاه‌تر احتمال مرگ زودرس را به میزان ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

خواب ناکافی و بی‌کیفیت

بی خوابی

خواب ناکافی و بی‌کیفیت می‌تواند در تشکیل پلاک در سرخرگ‌ها و افزایش سطوح سلول‌های التهابی در رگ‌های خونی نقش داشته باشد. به‌طور همزمان، خواب ضعیف سطوح هورمونی که این سلول‌های التهابی را کنترل می‌کند، کاهش می‌دهد. این امر می‌تواند زمینه را برای یک سکته مغزی فراهم کند.

مصرف الکل، علت مهم کاهش طول عمر انسان

نوشیدن الکل

مصرف الکل، به‌ویژه زیاده‌روی در این کار، می‌تواند احتمال ابتلا به مشکلات سلامتی مختلف و موجب کاهش طول عمر انسان شود. مصرف الکل با افزایش سن می‌تواند خطر بیشتری برای فرد ایجاد کند زیرا جذب و گوارش الکل با سرعت کمتری نسبت به زمانی که فرد جوان‌تر بوده است، انجام می‌شود.

مصرف الکل با افزایش خطر مشکلات کبد، پرفشاری خون، حمله قلبی، و سکته مغزی پیوند خورده است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که زیاده‌روی در مصرف الکل حتی می‌تواند چهار تا پنج سال از عمر متوسط انسان را کاهش دهد.

عدم تامین آب مورد نیاز بدن

آب نوشیدن

هرگز نباید منتظر احساس تشنگی باشید تا متوجه شوید باید آب بنوشید. بدن ممکن است با کم‌آبی مزمن سازگار شده و ارسال سیگنال‌های تشنگی را متوقف کند. در این شرایط به آن میزان که باید احساس تشنگی را تجربه نمی‌کنید. از این‌رو، آبرسانی به بدن حتی در صورت عدم احساس تشنگی اهمیت دارد.

آب به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند و از مغز و نخاع محافظت می‌کند. همچنین، آب امکان رشد و بازتولید را برای سلول‌های بدن فراهم می‌کند.

مصرف غذاهای ناسالم

مصرف غذاهای ناسالم

دنبال کردن یک رژیم غذایی ناسالم بیش از مجموع سیگار کشیدن و فشار خون بالا موجب مرگ افراد می‌شود. رژیم‌غذایی نقش قابل توجهی در افزایش طول عمر شما ایفا می‌کند.

رعایت نکردن بهداشت دهان‌و‌دندان

بهداشت دهان و دندان

مطالعات متعدد پیوند بین بیماری لثه با برخی انواع سرطان، بیماری قلبی، دیابت، و بیماری کلیوی را نشان داده‌اند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند تاثیر چشمگیری بر کاهش طول عمر انسان داشته باشد.

بیماری لثه و بیماری ریوی نیز با یکدیگر پیوند خورده‌اند که سفر باکتری‌های مضر از دهان به ریه‌ها از دلایل احتمالی این پیوند است.

  • ۹۹/۰۲/۲۳
  • فائزه پیروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی