برای دیدن مطالب جدید دکوراسیون می توانید از این بلاگ استفاده کنید

  • ۰
  • ۰

استرس وضعیتی است که موجب آغاز پاسخ بیولوژیکی خاص در بدن می‌شود.

استرس شدید

استرس شدید بیماری نام آشنای این روزهای ما است که تقریبا به طور متوسط تمام انسان‎ها را به خود درگیر می‎کند.

استرس دربرابر شرایط سخت و دشوار زندگی یا بر اساس شوک‎های وارده از آنها ایجاد می‎شود و تاثیر منفی زیادی را روی ارگان‎های حیاتی بدن و عضوهای مهم آن می‎گذارد.

بر اساس اهمیت این موضوع قصد داریم تا در گزارش امروز شما را با عواقب استرس آشنا کنیم و بگوییم مواقعی که استرس شدید دارید کدام یک از اعضای بدن‎تان بیشتر آسیب می‎بیند.

به گزارش مجله دلتا به نقل از بهداشت نیوز، نتایج پژوهشی که در انجمن روانشناسی آمریکا APA انجام شده است نشان می‎دهد، ۴۰ درصد افراد بزرگسالی که از استرس رنج می‎برند، دچار مشکلات و اختلالات خواب هستند. حتما خودتان از عواقب جدی کم خوابی مطلع هستید.

علاوه بر این استرس اندام‎هایی را تهدید می‎کند که ضعف آنها کیفیت زندگی فرد را پایین می‎آورد. در واقع استرس از پوست‎تان گرفته تا ریه‎ها، قلب و روده هایتان را درگیر می‎کند.

اما در ادامه گزارش به طور مختصر اعضایی را که بیشترین آسیب را از این فرایند متحمل می‎شوند به شما معرفی می‎کنیم.

استرس دشمن پوست

زمانی که دچار استرس و تنش می‎شوید، پوست‎تان کدر شده و طراوت خود را از دست می‎دهد. فشارهای روحی و استرس، شرایطی را فراهم می‎سازد که بدن در معرض واکنش‎های التهابی قرار بگیرد. این مسئله نیز باعث مسدود شدن منافذ پوستی می‎شود.

در این صورت نیز پوست قرمز شده و محل تجمع چربی و چرک می‎شود. به طور خلاصه، استرس سلامت پوست را به خطر انداخته و یکی از عوامل اصلی بروز آکنه محسوب می‎شود.

استرس شدید

ریه ها

ریه‎ها جزو ارگان‎های حیاتی و البته حساس بدن هستند. نتایج پژوهشی که در دانشگاه سائوپولو انجام شده است نشان می‎دهد که بین استرس و بیماری آسم ارتباط وجود دارد.

ریه‎ها زمانی مریض می‎شوند که عملکرد آنها تحت تاثیر استرس و تنش‎های روحی دچار اختلال شود و نتوانند به طور موثر در برابر عوامل خارجی عکس العمل نشان دهند.

احتمالا برای خودتان نیز پیش آمده است، زمانی که دچار استرس می‎شوید نمی‎توانید به درستی نفس بکشید.

قلب

قرار گرفتن طولانی مدت و دائمی در معرض تنش و فشارهای روحی باعث می‎شود که استرس زیاد شده و میزان کلسترول، فشار خون و همچنین تری گلیسیرید خون افزایش پیدا کند.

از دست ندهید:  معماری مساجد و معماری مدرن در شیراز

متخصصان آمریکایی بر این عقیده‎اند، افرادی که تحت استرس طولانی مدت و مزمن قرار می‎گیرند، با اختلال در ضربان قلب مواجه می‎شوند.

چشم ها

نتایج پژوهش‎های محققان اروپایی نشان می‎دهد که فشار روحی و جسمی زیاد می‎تواند باعث بروز لرزش و ارتعاشاتی در ناحیه چشم ها شود. این مسئله نیز باعث بروز تحریکاتی در عضلات کوچکی می‎شود که وظیفه‎ی بالا بردن پلک‎ها را دارند. علاوه بر این، استرس باعث بروز التهاب چشم و تاری دید می‎شود.

استرس

کبد

تجمع هورمون‎های استرس در بدن باعث تخریب سلول‎های کبدی می‎شود. در نتیجه کبد ضعیف شده و در معرض بیماری قرار می‎گیرد.

مغز

استرس و فشارهای روحی باعث افزایش میزان هورمونی به نام کورتیزول می‎شود. این هورمون را هورمون استرس می‎نامند.

میزان بالای کورتیزول روی لب فرونتال مغز تاثیر منفی می‎گذارد. باید بدانید که این منطقه از مغز مسئول تصمیم گیری، افکار خلاقانه، حل مسئله، حافظه و غیره است.

کلیه ها

میزان بالای کورتیزول باعث می‎شود که برخی ارگان‎ها تحت تاثیر دفع فسفات از طریق کلیه‎ها قرار بگیرند. این مسئله نیز باعث حساسیت و آسیب پذیری عضلانی و تخریب بافت استخوانی مانند راشیتیسم می‎شود.

روده ها

سلامت روده‎ها تاثیر زیادی روی سلامت عمومی بدن دارد. به همین دلیل باید مراقب سلامتی روده‎ها و دستگاه گوارش بود. زمانی‎که استرس بالا می‎رود، مشکلات روده‎ای نیز بروز می‎کند و علائمی مانند گاز معده، دل درد و التهاب افزایش پیدا می‎کند.

نگرانی

راه های مقابله با استرس شدید

1.هر روز ورزش کنید.

2.در محل کارتان حتماً ساعتی را برای استراحت، کشش عضلات و هواخوری اختصاص دهید.

3.زمانی که خسته می‎شوید دست از کار بکشید.

4.فعالیت‎هایی مانند یوگا انجام دهید.

یوگا

5.از افراد منفی باف و بدبین دوری کنید.

6.به تغذیه‎تان اهمیت دهید و مصرف آب را بیشتر کنید.

7.عادت‎های بدی مانند مصرف دخانیات یا الکل را ترک کنید.


همچنین بخوانید:

گلاب ؛ نوشیدنی برای رفع عطش روزه داران!

رژیم غذایی برای جلوگیری از افسردگی

دتاکس واتر ؛نوشیدنی خوشمزه برای سم زدایی بدن

تخم کدو ، مفید و سرشار از مواد مغذی

  • ۹۸/۰۳/۱۸
  • فائزه پیروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی